Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia według NUJA

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia według NUJA

Spis treści:

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia według NUJA

Jak prawidłowo odczytać Piramidę?

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia według NUJA

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia to grafika, która opisuje niezbędne produkty w codziennej diecie każdego człowieka, które spożywane w odpowiednich ilościach zapewniają zdrowie fizyczne i psychiczne, prawidłowy rozwój, odpowiednią masę ciała oraz zapobieganie otyłości i innym chorobom cywilizacyjnym.

Piramida co kilka lat podlega modyfikacjom, ponieważ wiedza o żywieniu oraz stylu życia jest ogromna i cały czas podlega większym i mniejszym rewolucjom. Istnieje wiele badań naukowych, które wykazują że odpowiednie żywienie od najmłodszych lat życia oraz aktywność fizyczna, higiena snu, czas spędzany przed komputerem ma ogromny wpływ na rozwój i nawyki w życiu dorosłym.

Jak prawidłowo odczytać Piramidę?

Zasada odczytywania Piramidy jest prosta – im wyższe piętro tym mniejsza ilość i częstotliwość spożywania danych grup produktów. Przykładowo: najwięcej powinniśmy jeść owoców i warzyw (podstawa) a najmniej tłuszczów (szczyt).

Zasady:

1. Jedz owoce i warzywa w przeważającej ilości – powinny być podstawą każdego posiłku.

Owoce i warzywa są niezwykle ważnym elementem diety każdego człowieka. Zawierają dużo witamin, minerałów, antyoksydantów, przeciwutleniaczy oraz błonnika. Włączenie do diety różnorodnych owoców i warzyw zmniejsza ryzyko wielu chorób. Najlepszą opcją są surowe warzywa i owoce lub te najmniej przetworzone np. w postaci soków cold press.

2. Jedz produkty z pełnego ziarna, zbożowe.

Produkty zbożowe powinny znajdować się w większości dań codziennego jadłospisu. Warto wybierać te pełnoziarniste opcje, takie jak: kasze gruboziarniste, pieczywo razowe, ryż brązowy czy makaron pełnoziarnisty. Cennym elementem diety są płatki owsiane, które dostarczają węglowodanów złożonych, witamin z grupy B oraz wielu minerałów.

3. Pij 3-4 szklanki dziennie mleka, kefiru, jogurtu naturalnego czy maślanki.

Częściowo mleko można zastąpić dobrej jakości serem (ale w mniejszej ilości). Dlaczego to takie istotne? Ponieważ produkty mleczne to świetne źródło wapnia, który jest niezbędny do budowy zdrowych i mocnych zębów oraz kości.

4. Jako źródło białka wybieraj chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych.

To punkt, który jest szczególnie ważny w okresie wzrostu i rozwoju. Białko oprócz funkcji budulcowej jest również źródłem dobrze przyswajalnego żelaza, które pełni funkcję w tworzeniu składników krwi. Zaleca się przynajmniej dwa razy w tygodniu spożywać ryby, przede wszystkim morskie. To niezastąpione źródło niezbędnych kwasów omega-3 i jodu.

5. Spożywaj tłuszcze roślinne, ogranicz tłuszcze zwierzęce.

Nadmierne spożycie tłuszczów zwierzęcych przyczynia się do powstawania wielu chorób (szczególnie chorób serca i otyłości). Zamień je na oleje roślinne np. oliwę z oliwek lub olej rzepakowy lub orzechy.

6. Zrezygnuj ze słodyczy i gotowych wyrobów cukierniczych.

Są bezwartościowe i mają dużo kalorii. Zamiast tego piecz #FIT ciasta z owocami, bez cukru, na mące pełnoziarnistej. Do słodzenia używaj ksylitolu lub erytrytolu. Jako zamiennik słodkich przekąsek sprawdzą się suszone owoce i orzechy.

7. Zrezygnuj z fast-foodów i żywności przetworzonej.

Jest napakowana tłuszczem trans i zawiera bardzo dużo kalorii. Dodatkowo znajduje się w niej bardzo dużo soli, która spożywana w nadmiarze powoduje np. nadciśnienie, nowotwory czy udary.

8. Bądź aktywny fizycznie – ćwicz minimum godzinę w ciągu doby.

To zapewni zdrowie fizyczne oraz psychiczne, zgrabną sylwetkę oraz atrakcyjny wygląd. Przy regularnej aktywności fizycznej zwiększa się masa mięśniowa i mineralizacja kości, a zmniejsza poziom tkanki tłuszczowej.

9. Wysypiaj się.

Brak snu wpływa bardzo negatywnie na organizm. Niedosypianie wiąże się z problemami z koncentracją, wagą, apetytem i rozdrażnieniem. Bardzo ważna jest higiena snu, czyli kładzenie się spać codziennie o tej samej porze, zrezygnowanie z dużych i ciężkostrawnych posiłków przed snem, unikanie urządzeń elektronicznych.

Pamiętajcie aby pić soki regularnie! Zapraszamy do skorzystania z naszych nowych dwóch zestawów: dieta warzywna 3-dniowa i dieta warzywna 5-dniowaNa zdrowie! Zamawiajcie już dziś!

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść: