Dieta Intermittent Fasting

Dieta Intermittent Fasting

Rewolucyjna metoda żywienia, która skutecznie pomaga schudnąć oraz ma pozytywny wpływ na zdrowie. Jedna z najbardziej popularnych diet w ostatnich czasach. Doceniana przez osoby zapracowane, które nie mają czasu na regularne spożywanie posiłków oraz liczenie kalorii. Jeśli jeszcze nie słyszałeś o diecie IF, czas najwyższy to zmienić! Sprawdź, w czym tkwi sekret diety Intermittent Fasting i poznaj jej podstawowe zasady.

Spis treści:

Dieta INTERMITTNT FASTING – na czym polega?

Dieta Intermittent Fasting – rodzaje

Dieta Intermittent Fasting – dla kogo

Dieta Intermittent Fasting – Zalety

Dieta IF – wady

Dieta IF – ile można schudnąć?

Dieta IF – co można jeść?

Dieta sokowa idealna w Intermittent Fasting

Dieta INTERMITTNT FASTING – na czym polega?

Intermittent Fasting to sposób żywienia, który nazywany jest również przerywaną głodówką. Polega na okresowym stosowaniu postów na przemian z tzw. „oknami żywienia”. Okna żywienia to czas, w którym możesz spożywać dowolne produkty. Z kolei czas postu to okres, w którym możesz pić tylko wodę, kawę lub herbatę. Oczywiście bez dodatku cukru i mleka.

Głównym założeniem diety IF jest nie to, ile jesz, ale to kiedy jesz. Chodzi o to, aby jak najbardziej wydłużyć czas bez jedzenia i dać szansę, aby organizm zaczął spalać odłożony w ciele tłuszcz. Choć jest to zupełnie odmienne od tego, co propaguje większość dietetyków, to jednak efekty, które pozwala osiągnąć dieta IF, sprawiają, ze zyskuje ona coraz więcej zwolenników.

Dieta Intermittent Fasting – rodzaje

Posty w diecie IF mogą trwać kilka godzin lub kilka dni. To, jaki sposób żywienia wybierzesz zależy m.in. od Twoich celów dietetycznych oraz aktualnej wagi i dotychczasowego sposobu odżywiania.

    • Time-restricted feeding ten rodzaj postu przerywanego jest najczęściej stosowany przez osoby, które wprowadzają okna żywieniowe jako swój stały sposób żywienia oraz przez osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z dietą IF. Polega on na spożywaniu posiłków tylko przez określoną liczbę godzin w ciągu doby oraz poszczeniu przez pozostały czas w ciągu dnia. W ramach tego rodzaju można wyróżnić następujące warianty diety:
      • Dieta IF 16/8 - dla początkujących zaleca się stosowanie postu przez 16 godzin oraz okna żywieniowego przez kolejne 8 godzin. Kobiety mogą zacząć od 14 godzin postu oraz spożywania posiłków przez pozostałe 10 godzin. Najlepiej jest zacząć post w godzinach wieczornych, około 18-20. Wtedy pora pierwszego posiłku przypadnie między 10, a 12. Dokładne godziny zależą m.in. od Twojego trybu życia oraz tego, ile będziesz umiał wytrzymać rano bez śniadania.
      • Dieta IF 20/4 - polecana dla osób bardziej zaawansowanych, którzy z różnych względów nie chcą stosować całodziennych głodówek, ale chcą ograniczyć czas jedzenia w ciągu dnia do minimum. Post trwa 20 godzin, z kolei przez 4 godziny możesz jeść to, na co masz ochotę.
    • Alternate-day fasting polega na stosowaniu postu przez jedną lub kilka dób. Jest to dieta restrykcyjna i decydują się na nią zazwyczaj osoby, które wcześniej spróbowały diety Time-restricted feeding. Mniej restrykcyjna wersja tego wariantu diety choć i tak trudna w utrzymaniu, zakłada, że w dni postne można spożyć np. 500 kcal, przy czym w dni tzw. „żywieniowe” spożywa się ich nawet 4 razy więcej. Wyróżnia się:
      • Dietę IF 5:2, która zakłada, że przez 5 dni w tygodniu możesz jeść standardową liczbę kalorii, z kolei przez 2 dni spożywasz tylko i wyłącznie płyny lub dostarczasz nie więcej niż 500 kcal. Post może być stosowany dwa dni pod rząd lub w pojedyncze dni tygodnia, np. środa i sobota.
      • Dietę IF eat-stop-eat 6:1, która zakłada, że post stosowany jest przez całą dobę, ale co 6 dni. Np. jeśli zaczynasz post we wtorek o godz 14.00, to kolejny posiłek możesz zjeść w środę o tej samej porze. Następnie jesz standardowo przez 6 dni, a post rozpoczynasz ponownie w kolejny wtorek znów o godzinie 14.

Dieta Intermittent Fasting – dla kogo

Przede wszystkim dla tych, którzy mają dość spożywania kilku posiłków w regularnych odstępach czasowych. Osób zapracowanych i tych, którzy nie chcą liczyć kalorii. Dieta IF sprawdzi się doskonale zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy. Intermittent Fasting to idealny wybór dla tych, którym dotychczasowe diety nie pomogły uzyskać zamierzonych celów dietetycznych.

Kolejna grupa osób to osoby cierpiące na zaburzenia gospodarki glukozowo-insulinowej, czyli osoby z cukrzycą lub insulinoopornością. Stosowanie postów na przemian z oknami żywienia zmniejsza wydzielanie insuliny oraz hamuje apetyt. Dlatego z powodzeniem mogą stosować ją także osoby z dużą otyłością. Osoby przyjmujące insulinę oraz osoby cierpiące na choroby nerek oraz wątroby powinny skonsultować stosowanie diety IF z lekarzem.

Dieta Intermittent Fasting – Zalety

• Zrzucenie zbędnych kilogramów.

• Unormowanie poziomu cukru oraz insuliny we krwi.

• Uwrażliwienie tkanek na insulinę, co ma pozytywny wpływ na leczenie insulinooporności.

• Usprawnienie metabolizmu.

• Pobudzenie trawienia.

• Przyspieszenie przemiany materii.

• Szybsze spalanie tkanki tłuszczowe, dzięki czemu skóra staje się jędrna i gładka, a cellulit mniej widoczny.

• Naturalne oczyszczenie oraz regeneracja organizmu – stosowanie postów daje czas na naturalną regenerację organizmu oraz wydalenie toksyn zgromadzonych w narządach wewnętrznych. Organizm samodzielnie pozbywa się stanów zapalnych.

• Oszczędność czasu i pieniędzy – stosując okna żywienia gotujesz zdecydowanie mniej posiłków, a tym samym mniej wydajesz na zakupy.

• Brak konieczności stosowania regularnych przerw między posiłkami.

Dieta IF – wady

Dieta Intermittent Fasting jak każdy sposób żywienia ma kilka wad. Jedną z nich jest trudny etap adaptacyjny. Chodzi tutaj o to, że organizm, który nagle zostaje pozbawiony pożywienia może czuć się zagrożony i dawać negatywne objawy np. bóle głowy, bóle brzucha, ssanie w żołądku czy problemy z koncentracją. Złe samopoczucie powoduje, że mózg wysyła sygnały o konieczności dostarczenia pożywienia „natychmiast”. Istnieje wtedy duże ryzyko, że sięgniesz po niezdrowe przekąski i cały post trzeba będzie zaczynać od nowa.

Warto pamiętać, że negatywne objawy są chwilowe i po kilku dniach powinny minąć. Jeśli chcesz osiągnąć efekty dzięki diecie IF, bezwzględnie musisz trzymać się podstawowych zasad. Podczas napadu głodu lub ssania w żołądku pij dużo wody. Woda hamuje apetyt i nawadnia organizm, dzięki temu skutki głodówki będą mniej odczuwalne.

Dieta IF – ile można schudnąć?

Intermittent Fasting to sposób żywienia, który może być stosowany zarówno jako stała dieta, jak również jako chwilowa zmiana nawyków, aby osiągnąć zamierzone efekty. Choć początkowo może wydawać się trudna, to z czasem zauważysz, ile pozytywnych korzyści niesie za sobą zmiana nawyków żywieniowych zgodnie z zaleceniami IF.

Jeśli chcesz schudnąć i zadbać o swoje zdrowie, musisz pamiętać o tym, że to co i ile będziesz jadł również ma znacznie. Oczywiście efekty odchudzania przy diecie IF są zależne m.in. od Twojej aktualnej masy ciała, aktywności fizycznej oraz ewentualnych dodatkowych schorzeń. Jednak przyjmuje się, że w ciągu miesiąca na diecie IF można schudnąć średnio ok 5 kilogramów.

Dieta IF – co można jeść?

Choć główne założenie mówi, że ważne jest to kiedy, a nie co i ile jesz, to jednak w przypadku kiedy chcesz schudnąć i zadbać o swoje samopoczucie fizyczne oraz psychiczne, warto przygotowywać posiłki zdrowe i lekkie. W czasie okna żywieniowego powinieneś spożywać tyle kalorii, ile spożywałbyś na diecie odchudzającej przez cały dzień. Nie więcej i nie mniej. Posiłki powinny być bogate w witaminy i minerały, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Warto postawić na dużą ilość świeżych owoców i warzyw. Zaleca się również spożywanie zdrowych tłuszczy, ryb, chudego mięsa, produktów z pełnego przemiału oraz nabiału. Oczywiście możesz pozwolić sobie również na coś słodkiego, ale warto cukier zastąpić ksylitolem lub stewią. Najważniejsze jest to, aby zrezygnować z produktów słodzonych, wysoko przetworzonych oraz fast foodów.

Dieta sokowa idealna w Intermittent Fasting

Nie lubisz lub nie masz czasu gotować? A może szukasz zdrowych i smacznych produktów, które mogą być stosowane w diecie IF? Doskonałym wyborem będą diety sokowe NUJA. Wystarczy, że zamówione soki spożyjesz w ciągu okna żywieniowego. Dzięki temu nie tylko zaspokoisz swoje zapotrzebowanie energetyczne, ale również dostarczysz ogromnej dawki witamin i minerałów.

Diety sokowe firmy NUJA to wyjątkowo smaczne, zdrowe i wygodne produkty, które możesz zabrać ze sobą gdziekolwiek zechcesz. Przygotowane z warzyw i owoców pochodzących od sprawdzonych, lokalnych dostawców. Diety sokowe pobudzają trawienie, przyspieszają metabolizm oraz powodują naturalną detoksykację organizmu. Włączenie soków NUJA do diety IF sprawi, że efekty będą jeszcze lepsze!

Pamiętajcie aby pić soki regularnie! Zapraszamy do skorzystania z naszych nowych dwóch zestawów: kuracja z soków z selera i dietę bulionowąNa zdrowie! Zamawiajcie już dziś!

Więcej o diecie sokowej przeczytasz na naszych innych wpisach:

- Detoks sokowy - na czym polega i jakie są jego efekty?,

Dieta SIRTFOOD - zasady, kalorie, jadłospis

Detoks idealny wstęp do odchudzania

Jak przygotować się do detoksu sokowego

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść: