Jak szybko schudnąć? 6 sprawdzonych sposobów na skuteczne odchudzanie

Jak szybko schudnąć? 6 sprawdzonych sposobów na skuteczne odchudzanie

Katorżnicza dieta odchudzająca, równie mordercze treningi i... efekt jojo. Ty też masz to za sobą? Ponad 90% osób wybierających szybkie sposoby na odchudzanie już po roku wraca do swojej pierwotnej wagi, a czasem nawet waży znacznie więcej. Nadprogramowe kilogramy można zrzucić szybko i skutecznie. Ważne jednak, aby robić to z głową, zwłaszcza że większość problemów z nadwagą ma przecież podłoże psychologiczne. Podpowiadamy, jak schudnąć szybko i zdrowo, bez dietetycznego reżimu i drastycznych skutków ubocznych. 

Spis treści:

Jak skutecznie schudnąć?

Jak szybko schudnąć 5 kg?

Jak szybko schudnąć? Domowe sposoby

Jak szybko i skutecznie schudnąć? Zachowaj balans

Co zrobić, aby szybko schudnąć i uniknąć efektu jo-jo?

Jak szybko schudnąć? Dieta odchudzająca i oczyszczająca od NUJA

Jak skutecznie schudnąć?

“4 kg w tydzień”, “Szybkie odchudzanie - 10 kg”, “Jak schudłam 5 kilogramów” - kuszeni tak obiecującymi hasłami, szukamy magicznych sposobów na schudnięcie, najlepiej ekspresowe, z minimalnym wysiłkiem i bez radykalnych zmian żywieniowych. 

Drastyczne sposoby na odchudzanie, opierające się przede wszystkim na mocnym ograniczeniu spożywanych kalorii, gwarantują efekty, ale z całą pewnością nie takie, które są długotrwałe. Poza tym w dłuższej perspektywie przynoszą one więcej szkody niż pożytku. Stracone podczas diety kilogramy wracają jak bumerang, pojawia się złość i frustracja, a z czasem kolejne, odwieczne już pytanie: “Co zrobić, żeby szybko schudnąć?”

Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na to, jak szybko schudnąć 5 kg, jak schudnąć w tydzień 4 kg czy jak szybko schudnąć 10 kg. Każdy z nas jest inny, a o tempie i skuteczności zrzucania zbędnych kilogramów decyduje wiele czynników, w tym m.in. wiek, płeć, stan zdrowia, genetyka, typ sylwetki czy styl życia. Poza tym najkorzystniejsze dla zdrowia jest powolne i stopniowe zrzucanie wagi, najlepiej na poziomie 1 kg tygodniowo, a więc wszelkie magiczne sposoby na odchudzanie i poradniki w stylu "jak schudnąć 1 kg dziennie" lub "jak szybko schudnąć w tydzień" są albo pustymi obietnicami albo dość ryzykownymi metodami, w stosunku do których warto być ostrożnym. 

Jak szybko schudnąć 5 kg?

Wiemy jednak, że nie jesteś tu bez powodu. Chcesz szybko schudnąć - to pewne. Mamy więc dla Ciebie gotowe, a przede wszystkim sprawdzone rozwiązanie - diety odchudzające od NUJA w postaci świeżo wyciskanych soków, dzięki którym w krótkim czasie możesz schudnąć od 1 do nawet 5 kg. Potwierdziliśmy to badaniem przeprowadzonym na naszych klientach. Na diecie sokowej NUJA nie tylko zgubisz zbędne kilogramy, ale wzmocnisz również swoją odporność i oczyścisz organizm z toksyn. 

Wprowadź owoce i warzywa do swojego jadłospisu w postaci wyciskanych na zimno soków, które zawierają maksymalną ilość składników odżywczych, witamin i minerałów. Zmień swoje nawyki żywieniowe i rozpocznij zdrowy styl życia. Dieta odchudzająca od NUJA idealnie przygotuje Cię do dalszego procesu odchudzania, o którym piszemy poniżej. 

Jak szybko schudnąć? Domowe sposoby 

Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie energetyczne, dlatego zdrowe i skuteczne odchudzanie należy rozpocząć od ustalenia całkowitej przemiany materii, na podstawie której można obliczyć wskazany deficyt kaloryczny. O tym, jak to zrobić, piszemy poniżej. Zmiana nawyków żywieniowych, zdrowy styl życia, przestrzeganie kilku ważnych zasad - udowadniamy, że skuteczne sposoby na schudnięcie wcale nie muszą być radykalne. 

Poznaj 6 sprawdzonych sposobów na to, jak szybko się odchudzić.

  1. Deficyt kaloryczny, czyli jak jeść, aby szybko schudnąć

Na nic zda się regularna aktywność fizyczna, jeśli spożywana przez Ciebie liczba kalorii będzie przekraczać dzienne zapotrzebowanie organizmu. O sukcesie w walce z utratą zbędnych kilogramów decyduje przede wszystkim skuteczna dieta odchudzająca, polegająca na ujemnym bilansie energetycznym. Deficyt kaloryczny to najprostszy sposób na schudnięcie, ale należy podejść do niego z rozwagą. Aby dowiedzieć się, jak najszybciej schudnąć, należy obliczyć wspomniane wcześniej zapotrzebowanie, ustalając w pierwszej kolejności wskaźnik PPM, a więc podstawową przemianę materii. PPM wyznacza energię niezbędną do utrzymania podstawowych funkcji fizjologicznych. 

PPM można łatwo obliczyć, korzystając z popularnego wzoru Harrisa i Benedicta:

  • kobiety - 447,593 + (9,247 x waga w kg) + (3,098 x wzrost w cm) - (4,330 x wiek w latach)

  • mężczyźni - 88,362 + (13,397 x waga w kg) + (4,799 x wzrost w cm) - (5,677 z wiek w latach)

Określoną w ten sposób podstawową przemianę materii należy dodać do spalanych podczas wysiłku fizycznego kalorii, obliczając wskaźnik CPM, a więc całkowitą przemianę materii. CPM to nic innego jak suma dziennych wydatków energetycznych związanych z metabolizmem i aktywnością fizyczną:

CPM (Całkowita Przemiana Materii) = PPM (Podstawowa Przemiana Materii) x PAL (Współczynnik Aktywności Fizycznej) 

Warto w tym miejscu podkreślić, że współczynnik PAL to nie tylko regularnie podejmowane treningi, ale też wszelkie czynności wykonywane w trakcie codziennych obowiązków, np. odkurzanie czy mycie okien.  

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, co zrobić, żeby szybko schudnąć, mamy dla Ciebie prostą odpowiedź: utrzymuj dzienne spożycie kalorii poniżej wskaźnika CPM, który odpowiada całkowitemu zapotrzebowaniu na energię dobową. Pamiętaj jednak, aby nie schodzić poniżej wskaźnika PPM, gdyż może to doprowadzić do zaburzenia metabolizmu podstawowego i związanych z tym poważnych problemów zdrowotnych. 

  1. Zbilansowana dieta, czyli co jeść, żeby szybko schudnąć

Oprócz wygenerowania ujemnego bilansu energetycznego, na efektywne odchudzanie wpływ ma także ustalenie odpowiednich proporcji pomiędzy poszczególnymi makroskładnikami. 

  • Białko - zapotrzebowanie na ten makroskładnik wynosi 1-2 gramy na jeden kilogram masy ciała i zależy przede wszystkim od wieku, stanu zdrowia, podejmowanej aktywności fizycznej czy celu treningu (budowa masy mięśniowej wymaga większej podaży białka). Wartościowym źródłem białka będą ryby, owoce morza, mięso, jajka czy rośliny strączkowe.

  • Węglowodany - stanowią podstawowe źródło energii, dlatego nie powinno zabraknąć ich w Twojej diecie. Skuteczny sposób na odchudzanie to menu skomponowane w oparciu o węglowodany złożone, wyróżniające się niskim i średnim indeksem glikemicznym. Wartościowym źródłem węglowodanów będą warzywa, owoce, pieczywo razowe czy kasze.

  • Tłuszcze - podaż tego makroskładnika powinna stanowić 20-35% dobowego zapotrzebowania energetycznego. Nawet jeżeli chcesz szybko schudnąć, nie rezygnuj z tłuszczu w diecie. To niezbędny element zdrowego odżywiania. Jeżeli zachowasz wspomniany wcześniej deficyt kaloryczny, możesz mieć pewność, że nie dojdzie do rozwoju tkanki tłuszczowej. W Twojej diecie nie powinno zabraknąć roślinnych tłuszczów. Znajdziesz je w oliwie z oliwek, oleju lnianym czy awokado. Wartościowe dla organizmu będą także kwasy omega 3, które znajdują się m.in. w tłustych rybach morskich. Staraj się natomiast ograniczać spożywanie tłuszczu nasyconego.

Prostym sposobem na stworzenie zdrowego, zbilansowanego jadłospisu jest upewnienie się, że każde danie zawiera w sobie około 50% warzyw i owoców, 25% białka oraz 25% pełnego ziarna. Dzienne spożycie błonnika powinno wynosić 25-30 gramów. 

  1. Eliminacja wysoko przetworzonych produktów, czyli jak szybko zrzucić wagę, rezygnując z “gotowców”

Kolejnym sposobem na to, jak bardzo szybko schudnąć, jest wyeliminowanie z diety przetworzonych produktów. Gotowe jedzenie daje podobne uczucie sytości co samodzielnie przygotowane i opierające się na zdrowych produktach dania, ale dostarcza zwykle cukru, soli, niskiej jakości tłuszczu i… o wiele więcej kalorii, przez co ciężko zachować kontrolę nad tym, co i w jakich ilościach spożywasz. 

Gotowe sosy do makaronów, znaczna część słodyczy, płatki do mleka czy chipsy, a wraz z nimi regulatory kwasowości, barwniki czy utwardzone tłuszcze roślinne - wysoko przetworzona żywność poddawana jest wielu procesom technologicznym, przez co traci swoje wartości odżywcze i z całą pewnością nie sprzyja odchudzaniu. 

Zrezygnuj z przetworzonej żywności na korzyść pełnowartościowych produktów. Zdrowa dieta bazująca na produktach o krótkim składzie i niskim stopniu przetworzenia nie tylko pozwoli Ci skutecznie schudnąć, ale będzie także sprzymierzeńcem w walce z chorobami serca czy cukrzycą. 

  1. Aktywność fizyczna, czyli jak łatwo schudnąć za pomocą ćwiczeń

Aktywność fizyczna nie spala tkanki tłuszczowej, ale stanowi dużą pomoc w odchudzaniu. W jaki sposób? Trening zwiększa zapotrzebowanie energetyczne, a więc pomaga zbudować deficyt. Im więcej ćwiczysz, tym więcej energii potrzebuje Twój organizm. Jeżeli podaż kalorii będzie mniejsza od całkowitego zapotrzebowania na energię w ciągu dnia, możesz liczyć na szybkie i skuteczne odchudzanie. 

Regularna i stopniowo wprowadzana aktywność fizyczna, przy zachowaniu racjonalnej diety, będzie miała duży wpływ na to, jak szybko zrzucić kilogramy, ale rola sportu jest tak naprawdę o wiele większa. To, jaki styl życia prowadzisz, w znacznym stopniu wpływa na Twoje zdrowie i samopoczucie. Wysiłek fizyczny ma również ogromne znaczenie w prewencji wielu chorób.

Na jaką aktywność warto postawić, by szybko i skutecznie schudnąć?

Zastanawiasz się, jak szybko i skutecznie schudnąć, wprowadzając do planu dnia aktywność fizyczną? Pamiętaj, aby dostosować rodzaj wysiłku do swoich aktualnych możliwości. Jeżeli sport nie towarzyszył Ci do tej pory na co dzień, zacznij od ćwiczeń o umiarkowanej intensywności. Wybierz się na szybki spacer lub przejażdżkę rowerową. Stopniowo zwiększaj liczbę i intensywność wysiłku - dzięki takiemu podejściu nie zniechęcisz się zbyt szybko i zaczniesz czerpać ze sportu przyjemność. 

Cardio

Do treningu cardio zalicza się jogging, jazdę na rowerze, stepper i wiele innych aktywności, które prowadzą do wzrostu tętna, w efekcie czego do mięśni pompowana jest krew bogata w tlen (stąd cardio nazywa się wysiłkiem aerobowym). Energia potrzebna do wykonania treningu cardio pochodzi przede wszystkim z węglowodanów i tłuszczów, dzięki czemu ten rodzaj aktywności fizycznej to sprawdzony sposób na szybkie schudnięcie. 

W zależności od celu, jaki chcesz uzyskać, należy określić przybliżoną wartość utrzymywanego podczas ćwiczeń tętna. Oblicza się ją na podstawie tętna maksymalnego HRmax = 220 - wiek osoby. Dla osób, które chcą schudnąć szybko i skutecznie, odpowiednia będzie strefa trzecia - umiarkowana, na poziomie 70-80% tętna maksymalnego. Trening w tej strefie charakteryzuje średnia intensywność, ale spalanych jest dużo kalorii. Ćwiczenia poprawiają ogólną wydolność tlenową, wzmacniają też układ krwionośny i oddechowy. 

Trening interwałowy 

Trening interwałowy polecany jest zwłaszcza tym, którzy chcą jak najszybciej schudnąć. Już kilka minut ćwiczeń w interwałach przynosi bardzo korzystne efekty, nawet kilkakrotnie lepsze od tradycyjnych treningów. Interwały charakteryzują się tym, że są krótkie, ale bardzo intensywne. Poprawiają wydolność oddechową, zwiększają wytrzymałość organizmu i “palą” mnóstwo kalorii. 

W treningu interwałowym chodzi o to, aby przeplatać bardzo intensywny wysiłek odpoczynkiem lub umiarkowanymi ćwiczeniami, w krótkich okresach, np. 20-sekundowy sprint + 10 sekund marszu, wszystko powtórzone 10 razy. Tego rodzaju aktywność fizyczna ma bardzo korzystny wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej. 

Wystarczy ponad połowę krótszy czas treningu interwałowego, by spalić nawet 3 razy więcej tkanki tłuszczowej w porównaniu do tradycyjnych ćwiczeń aerobowych. Jest to możliwe dzięki metabolizmowi kwasów tłuszczowych, który jest podwyższony jeszcze długo po treningu i prowadzi tym samym do większego spalania tkanki tłuszczowej nawet po zakończeniu treningu. Aerobowe ćwiczenia o niskiej lub umiarkowanej intensywności nie zapewniają takich efektów. 

Trening wytrzymałościowy 

Ćwiczenia siłowe, polegające między innymi na podnoszeniu ciężarów czy używaniu gum oporowych, przede wszystkim wzmacniają mięśnie, ale spalają również mnóstwo kalorii, dlatego prowadzą do utraty wagi. Wiele osób wzbrania się przed tego rodzaju aktywnością fizyczną, z obawy przed nadmiernym przyrostem mięśni i nieatrakcyjnym wyglądem. 

Tymczasem ćwiczenia siłowe to doskonałe wsparcie dla każdej wymienionej wyżej aktywności, gdyż rzeźbią sylwetkę, ujędrniają skórę, wzmacniają kości i stawy, obniżają poziom złego cholesterolu i poprawiają kondycję. Trening wytrzymałościowy zakłada stosowanie 50% obciążenia całkowitej masy ciała w przypadku osób początkujących i 75-85% obciążenia całkowitej masy ciała w przypadku osób zaawansowanych. 

  1. Ograniczenie cukru, czyli jak można szybko schudnąć, odstawiając niezdrowe słodycze i słodkie napoje

O ile spożycie cukru zaraz po treningu siłowym ma swoje uzasadnienie, gdyż uzupełnia zapasy glikogenu, o tyle spożywanie nadmiernej ilości tego składnika w ciągu dnia nie jest zalecane, gdyż magazynuje się on w postaci tłuszczu. Drastyczna eliminacja cukru z codziennego jadłospisu nie jest łatwa - to jeden z tych składników, który bardzo uzależnia. Warto więc zacząć od stopniowego zmniejszania jego ilości - zamiast dwóch łyżeczek cukru do kawy, dodaj jedną lub półtora. Sięgaj po zdrowe cukry, które znajdziesz w porcji świeżych owoców, wyeliminuj natomiast te dostępne w niezdrowych słodyczach i słodkich napojach. Dzięki temu dostarczysz organizmowi witamin, a jednocześnie zadbasz o swoją sylwetkę.

Nie rezygnuj ze świeżych i “surowych” soków owocowych oraz warzywnych. Tak zwany juicing to dziś ważny element zdrowego stylu życia. Naturalne soki to bogate źródło witamin, minerałów i błonnika, które w łatwy i szybki sposób są dostarczane do organizmu. Soki owocowo-warzywne nawadniają organizm, pomagają neutralizować zakwaszenie organizmu i regulować pH. To doskonały sposób na to, aby poradzić sobie z głodem pomiędzy posiłkami i uniknąć w ten sposób niezdrowych przekąsek. 

W NUJA przygotowaliśmy dla Ciebie shoty sokowe, które szybko staną się ulubionym elementem Twojego codziennego menu. Postaw na skondensowaną moc witamin i minerałów. Sprawdź, dlaczego warto pić soki i miej je zawsze pod ręką. 

  1. Odpowiednia ilość wody, czyli jak efektywnie schudnąć, nawadniając organizm

Pijąc wodę, oczyszczasz organizm z toksyn, nawilżasz skórę, eliminujesz nieprzyjemne dolegliwości związane z bólem brzucha, zaparciami i wzdęciami, które są często wynikiem spożywania zbyt obfitych dań. Odpowiednie nawodnienie organizmu ma ogromne znaczenie w procesie odchudzania. Woda sama w sobie nie odchudza, ale przyspiesza przemianę materii, oczyszcza nerki, wspiera układ sercowo-naczyniowy i pozwala na sprawniejszą pracę układu pokarmowego. Picie wody pozwala także szybciej uzyskać uczucie sytości po posiłkach. 

Wystarczy wprowadzić nawyk codziennego picia odpowiedniej ilości wody, by poczuć się znacznie lepiej - i nie chodzi tylko o to, że tworzy ona środowisko odpowiednie do spalania tłuszczu. Niedobór wody w organizmie prowadzi do bólów głowy, ogólnego osłabienia, skurczów mięśni, a także do znacznego pogorszenia kondycji skóry. 

Zgodnie z polskimi normami żywienia kobiety powinny wypijać około 2 l, a mężczyźni około 2,5 l płynów na dobę. Ilość tę w około 20% pokrywa woda zawarta w pokarmie, a więc np. w owocach czy warzywach. Jeżeli chcesz zwiększyć spożycie płynów w ciągu dnia, ale masz problem z wypijaniem takiej ilości wody, rozważ wprowadzenie do menu posiłków w formie zupy lub postaw na wspomniane wcześniej soki Cold Press od NUJA, tłoczone na zimno i pozwalające zachować 100% smaku, naturalnej barwy, zapachu oraz wartości odżywczych pochodzących ze świeżych owoców i warzyw. 

Jak szybko i skutecznie schudnąć? Zachowaj balans

W skutecznym odchudzaniu chodzi przede wszystkim o wprowadzenie zmian na stałe. Wyznaczenie daty końcowej diety i powrót do złych nawyków żywieniowych szybko “odwdzięczy się” dodatkowymi kilogramami. Dlatego tak ważne jest zachowanie balansu. Nie przesadzaj z ograniczaniem kaloryczności posiłków. Jeżeli uda Ci się już schudnąć, trzymaj się dziennej dawki zapotrzebowania energetycznego. 

Nie przemęczaj się treningami, wybierz aktywność, z której możesz czerpać przyjemność. Postaw na stopniowy progres w tym obszarze - zbyt duży rygor szybko Cię zniechęci i doprowadzi do zaprzestania działań. Podobnie będzie ze ścisłym przestrzeganiem diety i całkowitą rezygnacją z ulubionych produktów. Masz ochotę na cheat meal od czasu do czasu? Nie bój się zjeść ulubionej potrawy, nawet jeśli jest kaloryczna. Jeżeli na co dzień będziesz jeść zdrowo i zadbasz o regularną aktywność fizyczną, takie odstępstwa od normy nie zmarnują wypracowanych efektów. 

Co zrobić, aby szybko schudnąć i uniknąć efektu jo-jo?

Odchudzanie to proces stopniowy, często niezwykle trudny i wymagający wielu poświęceń. Aby móc wytrwać w swoich postanowieniach i na stałe wprowadzić do jadłospisu zdrowe nawyki żywieniowe, dieta powinna być przede wszystkim smaczna. Postaw na produkty, po które będziesz chętnie sięgać. Pamiętaj, aby rozsądnie ograniczać spożywane na co dzień kalorie. Dzięki temu przejście na dietę odchudzającą nie będzie dla Ciebie szokiem i pozwoli Ci naturalnie kontynuować swoje postanowienia. 

Tempo utraty wagi spada zwykle po około pół roku diety, ponieważ mniejsza masa ciała nie jest już w stanie zużywać tak dużo energii. Jeżeli chcesz uniknąć efektu jo-jo i wciąż cieszyć się zgrabną sylwetką, przestrzegaj zasad zdrowego odżywiania i pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej. 

Jak szybko schudnąć? Dieta odchudzająca i oczyszczająca od NUJA

Przejście na radykalną dietę z dnia na dzień wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, szokiem dla organizmu i często gorszym samopoczuciem. To właśnie z tych powodów wiele osób już w początkowym etapie odchudzania ponosi porażkę. Są też tacy, którzy przechodząc na dietę, od razu zakładają punkt końcowy - osiągnięcie wymarzonej wagi to dla nich koniec racjonalnego odżywiania. Pożegnanie zdrowych nawyków żywieniowych oznacza więc szybki powrót utraconych kilogramów. 

W NUJA wiemy, jak schudnąć szybko i skutecznie. Wiemy też, jak ciężko rozpocząć walkę z nadmiarem kilogramów. Oferowane przez nas diety sokowe stanowią świetny wstęp do rozpoczęcia przygody ze zdrowym odżywianiem. Pozwolą Ci przejść na dietę stopniowo i czerpać z kuracji sokowej to, co najlepsze - moc witamin, mikro- i makroelementów, przeciwutleniaczy, enzymów oraz błonnika. 

Dieta sokowa to nie tylko prosta, wygodna i skuteczna metoda na zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, ale też efektywny sposób na detoks organizmu. Aby dieta oczyszczająca mogła przynieść oczekiwane rezultaty, należy sięgać po produkty niesłodzone, bez dodatku konserwantów i chemicznych barwników. Takie są właśnie soki NUJA - tłoczone na zimno metodą Cold Press.


Sprawdź, jak przygotować się do detoksu sokowego, wejdź na Nuja.pl, zamów dietę sokową i rozpocznij całkowitą zmianę sposobu odżywiania.

8komentarzy

  • Avatar
    Emilia

    Bardzo ciekawy artykuł. Widać, że jesteście rpfesjonalistami w tej dziedzinie. Ja Wam ufam :)

    paź 25, 2021
  • Avatar
    Iwona

    Wiele istotnych wskazówek. skuszę się i zamówię soki - trzymajcie kciuki :)

    paź 28, 2021
  • Avatar
    Elona

    Bardzo ciekawy artykuł. Nujaa fajnie się czyta informacji inna twoim blogu.

    paź 30, 2021
  • Avatar
    Nela Jaka

    Kochani od ddawna mam problem z odchudzniem. korzystalm juz z rożnych metod le muszę przyznać że tkie szybckie odchudznie jest możliwe tylko z nuja! Bardzo smaczne soczki :()

    paź 30, 2021
  • Avatar
    DARIA

    BARDZO CIEKAWY ARTYKUŁ O TYM Z JAKIEJ DIETY ODCHUDZAJĄCEJ SKORZYSTAĆ. POLECAM WSZYTSKIM

    paź 30, 2021
  • Avatar
    Karolina

    wow świetny artykuł- dużo cennych informacji. nie wiedziała, że tak ważne jest picie wody

    lis 3, 2021
  • Avatar
    Ilona

    Super artykuły Nuja super soki

    lis 21, 2021
  • Avatar
    MonikaW

    Znam soki nuja - zamawiam regularnie raz w miesiącu - pomaga oczyścić orgaznim z syfu w jelitach i zawsze 2kg mniej :) polecam

    gru 3, 2021

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść: