Zaparcia jak je leczyć i skąd się biorą

Zaparcia jak je leczyć i skąd się biorą

Zaparcia - co na zaparcia i jak je leczyć

Jedną z najbardziej nieprzyjemnych dolegliwości, która jest związana z układem pokarmowym, są zaparcia. Szacuje się, iż zaparcia dotykają około 30% światowej populacji. Nieleczone mogą być przyczyną wielu niebezpiecznych chorób. Czym dokładnie są zaparcia, jak je leczyć czy istnieją diety odchudzające, skuteczne przy zaparciach? Na te i inne pytania związane z tą dolegliwością, odpowiemy w poniższym artykule.  

 

Co to są zaparcia

Zaparcia są schorzeniem objawiającym się rzadkim wypróżnianiem, do którego dochodzi nie częściej, niż 3 razy w tygodniu. Jeśli wypróżnianiu towarzyszy wzmożony wysiłek oraz regularne uczucie pełności, należy poszukać odpowiednio sposobu, dzięki któremu poradzimy sobie z problemem. Nieprawidłowe i nieregularne odżywianie są jednymi z głównych powodów zaparć, które w połączeniu ze zbyt słabo nawodnionym organizmem i niską aktywnością fizyczną z pewnością odbije się na kondycji jelit i całego układu trawiennego. Nieleczone i długotrwałe zaparcia prowadzą do uszkodzenia ścian jelita, przez co mogą powstać stany zapalne, które często kończą się nadżerką, a to w późniejszym czasie może przerodzić się w nowotwór. Zdrowa dieta to nie tylko skuteczne odchudzanie, ale przede wszystkim ochrona jelit i całego układu trawiennego.

 

Szybki sposób na zaparcia

Istnieje kilka możliwości, dzięki którym można sobie poradzić z zaparciami. Lekarze przepisują nie tylko środki farmaceutyczne, które działają szybko, ale bardzo często polecają zmianę sposobu odżywania. Najbardziej skuteczna w walce ze schorzeniami układu trawiennego, może okazać się dieta. Nie taka na chwilę, ale taka, która stanie się stylem odżywiania na długi czas. Przed zmianą sposobu odżywiania warto zadbać o detoks organizmu, który oprócz efektów oczyszczających i usprawniających działanie całego ciała, pozwoli również uzyskać efekt szybkiego odchudzania. Zmniejszenie masy ciała, może być konieczne w drodze do zwalczenia przewlekle występującego zaparcia. Chcąc uzyskać natychmiastowy efekt w walce z zaparciem, należy użyć środków przeczyszczających. Trzeba jednak pamiętać, że są one skuteczne jednorazowo i nie poradzą sobie z przewlekłymi zaparciami. Częste stosowanie środków przeczyszczających może powodować podrażnienia żołądka i jelit.

Jednym ze sposobów na problemy z układem trawiennym jest kuracja sokowa. Dieta sokowa pozwoli uzyskać efekt szybkiego odchudzania oraz skutecznie zwalczy nawracające się problemy z wypróżnianiem.

Co na zaparcia

Zaparty układ trawienny potrzebuje odpowiedniej ilości nawodnienia oraz błonnika. Dieta sokowa  w bardzo szybki sposób dostarczy błonnika, witamin i minerałów oraz nawodni organizm.

Warzywa i owoce mają ogromny wpływ na układ trawienny. Dlatego to właśnie one zalecane są w diecie przy zaparciach. Dla osób, którym zjedzenie dużej ilości owoców i warzyw każdego dnia sprawia problem, konieczne jest zastosowanie kuracji na zaparcia w postaci soków. Mieszanki warzyw, owoców i innych pożywnych składników w postaci soków, smoothiesów i napojów, pomogą zwalczyć uciążliwe zaparcia. Diety sokowe działają zbawiennie na problemy z zaparciami. Bogate są w składniki, które zawierają duże ilości błonnika. Błonnik ma w sobie właściwości wspomagające przeczyszczenie, dodatkowo pobudza jelita oraz wzmacnia ich śluzówkę. Soki same w sobie szybko dostarczają do organizmu potrzebnych minerałów, ich wchłanialność jest kilkukrotnie szybsza, niż produktów w formie stałej.

Dla osób z problemami trawiennymi, poza ogólną dietą sokową dobrym rozwiązaniem jest kuracja z selera naciowego (10 dni 2 soki dziennie).  Skład jednej butelki soku z selera: 95% soku z selera naciowego oraz 5% soku z cytryny. Do kuracji selerowej zalecane są posiłki stałe, bogate w produkty roślinne, ewentualnie nabiał i chude mięso. Najlepsza dieta sokowa to taka, w której naprzemiennie stosujemy różne produkty. Poza wspomnianym selerem naciowym możemy stosować m.in soki z cytryny, kapusty kiszonej, szpinaku, suszonych śliwek, pomarańczy, mięty czy marchwi.

 

Domowe sposoby na zaparcia

Domowe sposoby na zaparcia opierają się głównie na stosowaniu naparów ziołowych oraz prostych soków i potraw na bazie błonnika. Skuteczne w działaniu przeciw zaparciu są m.in zsiadłe mleko, soki z kiszonek np. z kapusty kiszonej. Sok z kiszonej kapusty najlepiej wypić na czczo. Jedna szklanka wypita najlepiej w pierwszej godzinie po przebudzeniu.. Kolejnym domowym sposobem w wersji płynnej jest zsiadłe mleko oraz inne produkty mleczne. Nabiał po fermentacji bardzo korzystnie wpływa na problemy z zaparciami. Do domowych sposobów na zaparcia należy zaliczyć również wodę. To właśnie odpowiednie nawodnienie jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzienna porcja wody, minimum 2,5l jest niezbędna dla odpowiedniej pracy układu trawiennego. Woda w parze z błonnikiem są jednymi z najlepszych rozwiązań w walce z zaparciami. Niedobór produktów bogatych w błonnik oraz wypijanie zbyt małej ilości wody, może skutkować wystąpieniem trudności w wypróżnianiu. Zastanawiając się nad domowymi sposobami na zaparcia nie możemy zapomnieć o rosole. Rosół to kolejny sposób, który może być pomocny na zaparcia. Ta lekka potrawa, przygotowana z odpowiednich składników w tradycyjny sposób jest pożywna i zawiera wiele witamin. Jest lekka, dzięki czemu nie przeciąży żołądka, lecz skutecznie nasyci uczucie głodu.

 

Leki na zaparcia

Skutecznym lekiem na zaparcia są leki i suplementy w płynnej postaci, których przyjmowanie jest równie proste, co stosowanie kuracji na zaparcia z diet sokowych. Jednak leki są to środki chemiczne, których zażywanie należy ograniczyć do minimum. Zanim sięgniemy po środki z apteki na zaparcia, warto sięgnąć po jedną z diet sokowych. Leki można kupić bez recepty, jednak każdy zakup powinniśmy omówić z lekarzem lub farmaceutą. W zależności od skali problemu, może zostać zastosowana inna substancja. Każdy z probiotyków, leków, czy suplementów polecanych przy zaparciach, jest nieco inny i stosowany może być w różnych sytuacjach. Jedne posiadają właściwości ułatwiające wypróżnianie poprzez przeczyszczenie, natomiast inne działają długotrwale, dostarczając do organizmu odpowiedniej ilości witamin, w tym wcześniej wspomnianego błonnika.  Osoby starsze to jedna z bardziej narażonych grup na wystąpienie chorób układu trawiennego, w tym właśnie zaparć. Leki na zaparcia dla seniorów skutecznie wspomagają metabolizm, którego stan pogarsza się wraz z wiekiem. Leki dla seniorów są wzbogacone o witaminy i minerały, które niezbędne są osobom starszym.            

Na rynku poza lekami w płynie istnieją również standardowe tabletki oraz kapsułki. Każdy z leków działających gwałtownie przeczyszczająco, wymaga odpowiedniego wsparcia. Przeczyszczony organizm należy wzbogacić lekkostrawną dietą z przewagą warzyw i owoców.

Zaparcie u niemowląt

Dzieci również cierpią na problemy z zaparciami. W szczególności są narażone na nie wcześniaki.  Ich układ trawienny jest niedojrzały i cały czas się rozwija, dlatego należy zadbać o niego w odpowiedni sposób.. Zaparcia u niemowląt są głównie etapem przejściowym, lecz bardzo dokuczają maluchom. Takie problemy można leczyć za pomocą leków na bazie laktulozy. U niemowląt, u których rozpoczęto rozszerzanie diety, warto wprowadzić na początku produkty warzywne i owocowe, które nie powodują zaparć. Na zaparcia u dzieci w wieku niemowlęcym skuteczne będą:

•      Czopki glicerynowe, działają one nawilżająco i natłuszczająco. Powinny być stosowane drugiego dnia od wystąpienia ostatniego stolca, efekt przynoszą już po godzinie od podania.  

•      Odpowiednia podaż płynów jest skuteczna w każdym wieku, jednak ich ilość w wieku niemowlęcym zależy od masy ciała dziecka. Dla dzieci ważących do 10 kg zaleca się podaż 100 ml wody na każdy kilogram masy ciała. Dla dzieci polecane są woda mineralna, zupki, herbatki owocowe oraz soki warzywno-owocowe.

•      Delikatne masaże brzuszka niemowlaka przynoszą ulgę podczas zaparć, warto stosować masaż w przypadku kolki, która dość często przypadłością wśród noworodków.  

Zaparcia u dzieci

pojawiają się w różnym wieku i mogą być spowodowane brakiem ruchu,  problemami emocjonalnymi, nieodpowiednią dietę lub zbyt wczesnym „odpieluchowaniem” w przypadku najmłodszych. Może to prowadzić do zaparcia nawykowego.  Ze względu na różnorodność przyczyn, zaparcie nawykowe może być leczone nawet za pomocą psychoterapii, Dlatego w przypadku wystąpienia zaburzeń wypróżniania u dzieci, należy szybko określić ich podłoże i skutecznie leczyć.

Siemię lniane na zaparcia

Siemię lniane można stosować zarówno na zaparcia, jak i podczas diety odchudzającej. Dzięki dużej zawartości błonnika jest stawiane na pierwszej linii fontu w diecie sokowej, skutecznej podczas walki z zaparciami. Miksturę na zaparcia można stworzyć na kilka sposobów. Jednym z nich jest zalanie trzech łyżeczek zmielonego siemienia gorącą wodą i odczekanie kilkunastu minut. Drugi sposób jest podobny, lecz możemy dodać siemię do soku lub nabiału.

Siemię lniane może być stosowane jako dodatek do herbatki na zaparcia. Tutaj mamy dość szerokie pole do popisu, ponieważ siemię możemy dodać do każdej herbaty ziołowej. Siemię lniane poza błonnikiem posiada wiele wartość odżywczych. Lekka dieta wskazana przy zaparciach i ogólnych problemach jelitowych powinna być wspierana przez regularne stosowanie siemienia lnianego.

Zaparcia przyczyny

Przyczyny zaparcia leżą głównie w zbyt niskiej ilości spożywanego błonnika lub złej diecie. Duże znacznie ma też zbyt niska ilość przyjmowania płynów. Odżywianie to nie jedyna przyczyna zaburzeń wypróżniania. Siedzący tryb życia i niska aktywność fizyczna również mogą prowadzić do zaparć. Ważne jest również utrzymanie odpowiedniej kondycji psychicznej. Nadmiar stresu i stany lękowe mogą przyczynić się do wystąpienia zaparć. Wpływ na wystąpienie zaprać ma również wiek oraz płeć. Kobiety nawet 2-3 razy częściej są dotknięte zaparciami niż mężczyźni. Wynika to w dużej mierze  z częstych zmian hormonalnych. Wszystkie osoby w starszym wieku, bez względu na płeć są 20% bardziej narażone na wystąpienie zaprać, niż osoby młodsze..  

 

Naturalne środki na przeczyszczenie

Najskuteczniejszą metodą w walce z zaparciami są odpowiednia dieta, bogata w warzywa i owoce oraz inne produkty z błonnikiem. Diety sokowe, które mają wiele zalet są polecane wszystkim, którzy mają problemy z układem trawiennym w postaci zaparć. Jak wyżej wspomnieliśmy, produkty płynne bardzo szybko są wchłaniane przez organizm, dzięki czemu ich działanie jest szybkie skuteczne. Możliwość doboru odpowiedniego smaku soku to kolejna zaleta kuracji sokowej NUJA. Różnorodność smakowa daje wiele możliwości i pozwala na dostarczenie innych witamin i minerałów każdego dnia. Soki są gwarancją skutecznego odchudzania. Regularne stosowanie pojedynczych soków z diet sokowych wraz z odpowiednio zbilansowaną stałą dietą, przyniesie same pozytywne efekty. Najlepsza dieta sokowa NUJA to taka, która dostarczy do organizmu odpowiednich wartości odżywczych, jednocześnie zwalczając problem z zaparć.  Kuracje sokowe trwają 3, 5 lub 10 dni. Jednak przy zaparciach można pić soki  na przemian z posiłkami stałymi. Wystarczy, że zamówisz soki na 3 dni, i rozdzielisz je np. na 5 dni, dodając każdego dnia odpowiednio zbilansowane, zdrowe dania.

 

Olej rycynowy na zaparcia

Poza produktami spożywczymi i probiotykami, na rynku dostępne są również olejki na zaparcia. Olejek rycynowy jest znany głównie ze swojej skuteczności podczas nawilżania i ochrony skóry twarzy oraz włosów, jednak jego właściwości są skuteczne również w walce z zaparciami. Olejek rycynowy na zaparcia jest silnym środkiem przeczyszczającym. Działa na zasadzie pobudzenia jelit, wzmagając ich ruchy, wywołuje podrażnienia błony śluzowej, pobudzając proces wypróżniania. Podrażnienia nie są niebezpieczne, jednak często lub długotrwałe stosowanie oleju rycynowego powinno być skonsultowane z lekarzem. Jednorazowa dawka olejku rycynowego na zaparcia dla osób dorosłych wynosi od 10 do 20 gramów. Nie należy przekraczać tej dawki, ponieważ olej rycynowy można łatwo przedawkować. Najlepiej zacząć od jednej łyżeczki dziennie.

Olejek rycynowy na zaparcia zaczyna działać po około 6 godzinach. Nie należy go stosować podczas stanów zapalnych czy innych schorzeń układu pokarmowego. Stosowanie olejku rycynowego na zaparcia nie jest również zalecane podczas ciąży.  

 

Soki owocowe na zaparcia

Dieta sokowa ułatwia proces wypróżniania, oczyszcza organizm oraz gwarantuje skuteczne odchudzanie. Soki owocowe stanowią około 10% dziennego zapotrzebowania, dlatego ich obecność nie tylko w diecie powinna być obowiązkowa. Chcąc przygotować domowy sok na zaparcia, możemy użyć kilku różnych owoców. Warto dodać do nich pewne dodatki, które mogą być nie zbędne do uzupełnienia minerałów wytrąconych przy wysiłku organizmu podczas oczyszczania.

•      Sok z suszonych śliwek - jest najpopularniejszym płynem owocowym zalecanym przez lekarzy podczas walki z zaparciami, szklanka soku zawiera 2,5 grama błonnika. Sok ze śliwek pomaga zwiększyć objętość stolca, jednocześnie zmiękczając jego strukturę, co pomoże w wypróżnianiu. Sok sam w sobie posiada sporo witaminy C, dodając do niego warzywa, np. marchew osiągniemy kompletną bombę witaminową, która wzmocni organizm.

•      Sok jabłkowy - skuteczny środek przeczyszczający, polecany głównie dzieciom, ze względu na wysoki stosunek fruktozy względem glukozy.

•      Sok z gruszki – ma łagodniejszy i mniej kwaśny smak, niż sok jabłkowy, jednocześnie jest wzbogacony o nieco więcej witamin, niż sok z suszonej śliwki. Sok z gruszki posiada bardzo duże ilości sorbitolu, który również działa bardzo pobudzająco na jelita.

Jako dodatki do powyższych soków możemy zastosować m.in pomarańcz, mięte, koper włoski, rodzynki, morele czy winogrona. Oczywiście możesz takie soki przygotować samodzielnie jednak zachęcamy do skorzystania z naszej oferty czyli zamówienia diety sokowe Nuja. W naszej ofercie posiadamy diety owocowe oraz diety warzywne, które są w 100% vegańskie, a ich składniki nie zawierają glutenu. Nasze klientki nie tylko kierują się chęcią schudnięcia, zaparcia to drugi, bardzo istotny powód, z jakiego stosują detoksy sokowe Nuja. Naszym absolutnym hitem w walce z zaparciami jest odchudzająca dieta 5-dniowa z shotami kombuchy. Działa korzystnie na jelita i trawienie regulując cały układ. 

Zioła na zaparcia

Zioła mogą pełnić różne funkcje w leczeniu zaparć. Pomagają w oczyszczaniu organizmu z toksyn oraz oczyszczają jelita z zalegających złogów. Pełnią też rolę ochronną, wzmacniają ogólny stan organizmu i dostarczają witamin i minerałów. W przypadku zaparć, wodę można zastąpić odpowiednimi ziołami, które można przyjmować w większych ilościach. Wśród ziół na zaparcia można wyróżnić takie, które spełniają funkcję oczyszczającą oraz takie, które odpowiadają za ochronne, pomagając jelitom dojść do pełnej sprawności.

Do pierwszej grupy ziół typowo oczyszczających możemy zaliczyć m.in senes. Wywołuje on skurcze brzucha, które działają pobudzająco na jelita, dzięki czemu zalegająca treść pokarmowa skutecznie odnajduje drogę wyjścia. Senes jest najsilniejszym spośród wszystkich ziół przeczyszczających. Podczas zaparcia możemy stosować również m.in. owoc kopru, kora kruszyny, kłącze perzu czy nasiona lnu. Rumianek i mięta nie są typowo oczyszczającymi ziołami, jednak pełnią ważną role po przebytych problemach gastrycznych, w tym po zaparciach czy biegunce. Zioła te wykazują zdolności regeneracyjne w układzie trawiennym. Nie bez powodu babcie podawały mięte i rumianek jako pierwszy lek przy problemach gastrycznych. Mięta i rumianek ułatwiają trawienie, dodatkowo mięta reguluje wydzielanie kwasów żołądkowych i żółci, jest polecana podczas refluksu oraz wzdęć. Czystek, mniszek lekarski czy lubczyk posiadają wiele właściwości trawiennych, dlatego warto stosować je przy zaparciach. Wszystkie wymienione zioła, ze względu na pozytywne działanie na układ trawienny, warto  stosować w diecie odchudzającej.

 

Dieta na zaparcia

Co jeść na zaparcia? Dieta przy zaparciach powinna być przede wszystkim lekkostrawna. Organizm szczególnie po zażyciu silnego środka przeczyszczającego, będzie potrzebował odpoczynku i regeneracji. Warto włączyć do diety produkty, które posiadają właściwości regeneracyjne błony śluzowej, poprzez jej odpowiednie nawilżenie. Tutaj główną bohaterką będzie woda z dodatkiem limonki lub  cytryny. Produkty kiszone zapewnią skuteczność w pozbyciu się zaparć, ale ich stosowanie po pozbyciu się tego problemu, jest równie wskazane co przed. Kiszona kapusta, ogórki czy buraki wspomagają florę bakteryjną jelit, będą więc silnym wsparciem dla odbudowy organizmu. Lekkie zupy, przede wszystkim rosół, chude mięsa, wzbogacenie diety produktami pełnoziarnistymi, na pewno nie obciąży organizmu. Ważne, aby posiłki z wyżej wymienionych produktów przyjmować w małych ilościach. Zalecenia są podobne jak podczas diety odchudzającej: jedz zdrowo, lekko i regularnie, około 5 razy dziennie.  Ponadto dieta na zaparcia powinna być wolna od makaronu, białego pieczywa, chleba, ryżu, tłustego mięsa, słodyczy oraz tytoniu i alkoholu.

            

Co na zaparcia w ciąży

Ciąża jest okresem, w którym należy podwójnie zadbać o zdrowie. Jest to też czas, kiedy  wzrasta tendencja do zaparć. Zaparcia w okresie ciąży są nie tylko uciążliwe dla mamy, ale mogą być również niebezpieczne dla dziecka. Usilne próby wypróżnienia mogą powodować zbyt duże napinanie się macicy, a tym samym skurcze, które mogą wywołać przedwczesny poród. Podczas ciąży przyszłe mamy często czują łaknienie, chcąc je zaspokoić, sięgają po produkty zapychające jelita, takie jak czekolada czy białe pieczywo, które zwiększają ryczko wystąpienia zaparć. Produkty zapychające w parze ze zmianami hormonalnymi przyszłej mamy, powodują wolniejszy przepływ treści pokarmowych, co może skutkować zaparciami. Dieta w przypadku zaparć podczas ciąży powinna opierać się na diecie lekkostrawnej i diecie sokowej. Wypijanie dwóch soków NUJA dziennie, skutecznie oczyści jelita i jednocześnie wzbogaci organizm przyszłej mamy o dodatkowe witaminy i minerały, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka.

            

Jadłospis na zaparcia

Poniższy jadłospis warto wzbogacić o soki warzywno-owocowe NUJA, które pomogą szybko i skuteczne schudnąć i pozbyć się zaparć.

•      Śniadanie - owsianka

Płatki owsiane zalane gorącym mlekiem z dodatkiem łyżeczki ksylitolu, oleju rycynowego lub siemienia  lnianego. Dodatkiem mogą być ulubione owoce – truskawki, jabłka, śliwki lub porzeczki.

•      Drugie śniadanie – placuszki z twarożkiem

Szklankę mąki miksujemy ze szklanką mleka, jajkiem oraz szczyptą soli, dodajemy do tego łyżeczkę proszku do pieczenia. Na patelni posmarowanej olejem kokosowym formujemy placki. Twarożek i chudą śmietanę miksujemy z garścią świeżych ziół np. bazylią, kolendrą i miętą. Gotowy twarożek nakładamy na placki.

•      Obiad – ryba z kaszą i warzywami

Gotujemy grubą kaszę np. pęczak, rybę pieczemy w piekarniku lub gotujemy na parze ,okraszając ją sokiem z cytryny lub limonki. Gotową rybę możemy podajemy z kaszą i z surówką warzywną lub kiszonką z kapusty.

•      Podwieczorek - kefir z owocami

Kefir miksujemy z ulubionymi owocami, dodając do niego suszone śliwki, otręby i podobnie jak w przypadku śniadania, całość wzbogacamy np. łyżeczką siemienia lnianego.

•      Kolacja – zdrowe kanapki

Pełnoziarniste pieczywo żytnie smarujemy masłem. Na wierzch układamy pomidor, sałatę oraz szczypiorek. Całość posypujemy czarnuszką i siemieniem lnianym. Taka kanapka pozwoli zakończyć dzienny jadłospis, nie obciążając układu trawiennego przed snem.

  

Zachowanie powyższych zasad będzie skuteczne nie tylko podczas zaparć, ale również pomoże osiągnąć efekt skutecznego odchudzania z jednoczesnym zachowaniem pełni zdrowia i witalności.  

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie