Hashimoto i niedoczynność tarczycy – rady od dietetyka

Hashimoto i niedoczynność tarczycy – rady od dietetyka

Hashimoto, to inaczej zapalenie tarczycy, czyli autoimmunologiczna choroba gruczołu tarczycowego, spowodowana najprawdopodobniej czynnikami środowiskowymi oraz genetycznymi. Leczenie jest uzależnione od objawów ale zazwyczaj opiera się na lekach oraz odpowiedniej diecie i trybie życia. Dieta to nasz „konik” dlatego właśnie na tym zamierzamy się skupić w tym artykule.

W zdrowym ciele..

Aktywność fizyczna to możliwość przyspieszenia spowolnionego przez chorobę metabolizmu. Najlepszy wysiłek przy niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto to aeroby. Mamy tu na myśli: jogging, spacery, trucht, orbitrek, rower, pływanie. Wystarczy regularnie trenować od 3 do 4 razy w tygodniu po 45 minut.

Hashimoto dieta i odpowiednie odżywianie

Błonnik pokarmowy to obowiązkowy punkt, ponieważ przy chorobach tarczycy bardzo częstym objawem są zaparcia. Metodą na walkę z zaparciami jest właśnie dieta bogata w błonnik i dużą ilość wody. Najlepsze produkty z dużą ilością błonnika?

- owoce i warzywa,

- soki coldpress,

- kasze, ryż i makarony pełnoziarniste,

- pieczywo razowe, pełnoziarniste,

- nasiona.

Warto pamiętać, że zaparcia nasila dieta wysokocukrowa.

Dieta bogata w jod

Osoby z nadczynnością tarczycy oraz Hashimoto powinny unikać zarówno nadmiaru jak i niedoboru jodu, ponieważ jest on pierwiastkiem niezbędnym do syntezy hormonów tarczycy. Niedobór prowadzi do wzrostu poziomu TSH oraz obniżenia T3 i T4. Do prawidłowego funkcjonowania tarczycy niezbędne jest 150 mcg jodu dziennie. Głównym źródłem jodu w żywności są:

- ryby,

- produkty mleczne,

- glony i skorupiaki,

- żurawina i truskawki.

Hormony tarczycy pod kontrolą

Selen ma właściwości przeciwzapalne i przeciwutlaniające, dlatego jest niezbędnym pierwiastkiem do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Znany jest również z tego, że zwiększa produkcję hormonów tarczycy. Produkty bogate w selen, które powinniśmy włączyć do swojej diety to:

- orzechy brazylijskie,

- ostrygi, tuńczyk,

- grzyby,

- żyto,

- mięso,

- nasiona słonecznika, gryka.

Witamina D

Witamina D odgrywa w organizmie bardzo ważną rolę w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej. Syntetyzowana jest w naszej skórze, pod wpływem promieni słonecznych ale także jako element diety czy suplement. W pożywieniu znajduje się przede wszystkim w:

- oleju z wątroby dorsza i ryb dorszowatych,

- dzikim łososiu (nie atlantyckim),

- śledziu,

- makreli,

- sardynkach,

- jajach.

Związki antyodżywcze

Związki goitrogenne, czyli takie, których należy bezwzględnie unikać w jadłospisie. Są to związki antyodżywcze, które hamują wchłanianie składników odżywczych z pożywienia. Związki te niestety mogą wiązać się z jodem i hamować syntezę hormonów. Przykładu związków goitrogennych:

- brokuły,

- brukselka,

- kalafior,

- jarmuż,

- gorczyca,

- rzodkiewka,

- soja,

- orzeszki ziemne,

- gruszki,

- szpinak,

- truskawki.

Dieta Hashimoto - podsumowanie

Pewnie zastanawiacie się co z dietą bezglutenową, która jest zalecana niezwykle często przy niedoczynności? Bez obaw, bezglutenowy sposób żywienia jest zalecany tylko w kilka przypadkach, m.in.: w celiakii. Na chwile obecną nie ma badań, które potwierdzają skuteczność tej eliminacyjnej diety przy problemach z tarczycą.

Pamiętajcie aby spożywać regularnie posiłki, wzbogacać dietę o witaminę D, selen i jod. Ale równie ważny jest wysiłek fizyczny i regeneracja czyli sen.

1komentarzy

  • Avatar
    Marysia

    Bardzo popularny dzisiaj temat. Wiele gwiazd ma tą chorobę. warto się badać zawsze, nie tylko gdy gwiazdy o tym mówią

    kwi 14, 2020

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie