TOP 5 zamienników mięsa

TOP 5 zamienników mięsa

To może zacznijmy od tego, że zdecydowanie lepiej będzie nazwać je substytutami mięsa a nie zamiennikami. Substytuty mięsa to produkty, które przypominają mięso po kątem smaku, zapachu, kształtu czy wyglądu. Dobrze jest również, jeżeli będą miały podobne wartości odżywcze.

Substytuty mięsa charakteryzują się tym, że można je poddawać standardowym technikom obróbki termicznej, np. pieczeniu, zapiekaniu, smażeniu, duszeniu czy gotowaniu. Substytuty mięsa są szczególnie ważne dla wegetarian oraz wegan, ponieważ to na nich bazuje ich codzienna dieta. Są również ważne dla osób, które ograniczają mięso w swojej diecie.

Poniżej przedstawiamy Wam nasze #TOP5 produktów, które nie tylko smakują jak mięso ale także zadowolą każdego „mięsożercę” z prawdziwego zdarzenia.

Seitan

Seitan to produkt, który otrzymuje się z mąki pszennej i wody. Jego zwarta konsystencja sprawia, że do złudzenia przypomina mięso. Seitan to produkt, który można poddawać obróbce termicznej, świetnie się smaży, gotuje i piecze. Po odpowiednim przyprawieniu może smakować jak wołowina, dlatego zalecamy stosować go zamiast żeberek czy steków. Uwaga – seitan zawiera gluten. Nie nadaje się dla osób chorych na celiakię lub nietolerujących tego białka.

Tofu

Tofu to „serek” sojowy, który powstaje z napoju sojowego. Produkt zawiera niewielu tłuszczu i kalorii. Jest lekkostrawny i zawiera całe mnóstwo właściwości odżywczych. Tofu to skarbnica wapnia, magnezu i potasu, a także fitoestrogenów. Jego regularne spożycie przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi oraz zmniejszenia poziomu „złego” cholesterolu HDL we krwi. Tofu to świetny zamiennik mięsa. Można je smażyć, zapiekać czy nawet wędzić. Jest niezastąpione w kuchni azjatyckiej.

Tempeh

Tempeh to produkt, który powstał ze sfermentowanych ziaren soi. Świetnie się sprawdza jako zamiennik ryb, ponieważ jego struktura przypomina właśnie ten rodzaj mięsa. Tempeh to produkt dużo twardszy niż tofu, dlatego świetnie nada się do sałatek, do smażenia i panierowania.

Grzyby

Grzyby mają bardzo bogaty i ziemisty smak i mięsistą strukturę. Można wykorzystać je w wielu wegetariańskich daniach, np. w gulaszu lub jako flaczki. Boczniaki można panierować i smażyć na patelni jak kotlety schabowe, a z pieczarek można zrobić farsz a’la mięsny do warzyw, ryżu czy makaronu. Grzyby są niskokaloryczne i zawierają niewiele białka, dlatego nie sycą tak jak tempeh czy tofu.

Strączki

Strączki takie jak soczewica, ciecierzyca czy fasola powinny być podstawowym elementem diety nie tylko osób na diecie wegetariańskiej. Ich włączenie do codziennego jadłospisu jest niezwykle ważne, ponieważ zawierają dużo cennego białka roślinnego, cały zestaw witamin i minerałów, takich jak chociażby potas, wapń, fosfor czy magnez.

Soczewice przykładowo możemy przygotować w formie pulpetów, wege burgerów czy tacosów. Jest niedroga i szybko się ją przygotowuje. Dodatkowo świetnie zastępuje wołowinę i może służyć jako naturalny „zagęstnik” do zup.

Zmienników mięsa jest bardzo dużo, a ich przygotowanie zależy tylko i wyłącznie od Waszej wyobraźni. Wystarczy dobrać odpowiednie przyprawy i obróbkę termiczną do danego produktu. Starajcie się ograniczać mięso na korzyść „niemięsnych” zamienników. To spowoduje, że Wasza dieta będzie zróżnicowana, będzie zawierać więcej błonnika i cennych witamin. I najważniejsze – substytuty są dużo tańsze niż mięso. Same plusy.

1komentarzy

  • Avatar
    wiolka

    ciekawe pomysły. osobiście Tempeh nie polecam- brak smaku. inne spróbuję

    maj 14, 2020

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie