Wzdęcia – czyli wstydliwy problem wielu z nas

Wzdęcia – czyli wstydliwy problem wielu z nas

Wzdęcia nie są jednostką chorobową tylko objawem, polegającym na bolesnym i nieprzyjemnym uczuciu powiększania się obwodu brzucha, napompowania oraz bolesności. Często również towarzyszy temu przelewanie oraz kłucie.

Przyczyną wzdęć są najczęściej alergie oraz nietolerancje pokarmowe, ale i zwyczajne przejedzenie. Żołądek może sobie nie radzić z przetrawieniem zbyt dużej ilości pokarmu. Gdy jesteśmy bardzo głodni i jemy zachłannie – połykamy dużo powietrza. Tlen wchodzi w reakcje z kwasem solnym i powoduje nadmierne wytwarzanie dwutlenku węgla, a w rezultacie wzdęcia.

Mechanizm nasila się również gdy popijamy pokarm napojami gazowanymi np. colą oraz palimy papierosy czy żujemy gumę. Jak na to zaradzić? Wystarczy, że zwolnisz i zaczniesz spożywać posiłki w skupieniu – ważne jest aby dokładnie przeżuwać każdy kęs.

Jakie pokarmy sprzyjają powstawaniu wzdęć?

Pokarmy które sprzyjają powstawaniu nieprzyjemnego uczucia w brzuchu to przede wszystkim rośliny strączkowe, ze względu na zawarte w niech węglowodany. U niektórych osób nie wywołują żadnych dolegliwości, u innych zaś mogą one wstąpić i działać drażniąco na przewód pokarmowy. Jak temu zaradzić? Istotny jest sposób przygotowania roślin strączkowych. Przykładowo ciecierzyca, która jest ugotowana (hummus) powoduje mniejsze dolegliwości niż ta usmażona na patelni (falafel). Aby zmniejszyć do minimum ryzyko wzdęć zastosuj kilka tych prostych trików:

1. Strączki zalej wodą z dodatkiem sody i odstaw na kilkanaście godzin.

2. Przed gotowaniem – wymień wodę na świeżą.

3. Gotuj długo – nawet do dwóch godzin.

4. Sól dodaj dopiero pod koniec gotowania.

Warto pamiętać, że nasz przewód pokarmowy przyzwyczaja się z czasem do tych grup pokarmów i problemy żołądkowe stają się coraz mniej uciążliwe.

Poza strączkami kłopotliwe mogą być niektóre warzywa krzyżowe np. brokuły, kalafior czy kapusta, a także cebula, karczochy czy brukselka. Rozwiązanie jest proste – zwyczajnie nie łącz tych warzyw w jednym posiłku.

Niekiedy jednak wzdęcia mogą być objawem choroby jelit, np:

- zespół jelita drażliwego,

- nietolerancje pokarmowe (np. nietolerancja laktozy),

- choroba Leśniowskiego-Crohna,

- wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

Jeżeli cierpicie na któreś z powyższych chorób, zasięgnijcie porady lekarza prowadzącego lub dietetyka klinicznego.

Jakie produkty są najlepsze na wzdęcia?

W ciągu dnia pomocna może się okazać woda mineralna w dużej ilości – minimum 2 l na dobę. Produkty, które powinny znaleźć się w Twoim jadłospisie na stałe to takie, które zawierają dużą ilość dobrych bakterii probiotycznych. Przykładem może być kombucha (koniecznie sprawdź naszą ofertę) oraz fermentowane przetwory mleczne np. kefir lub jogurt naturalny. Probiotyk działają zbawiennie na stan mikroflory jelitowej.

Produkty, które mogą zmniejszyć dyskomfort związany ze wzdęciami to:

- żurawina,

- pietruszka,

- sałata.

Warto również włączyć do codziennego jadłospisu zioła oraz przyprawy takie jak: kminek, majeranek, oregano, bazylia, kolendra, koper, liść laurowy, gałka muszkatołowa czy rozmaryn. Wspomagają one procesy trawienne i mają działanie rozkurczowe (działają na mięśnie gładkie). Można je dodawać do każdego dania, a szczególnie do tego, w którym wykorzystujemy kapustę, brokuły, strączki.

1komentarzy

  • Avatar
    Gabi

    Polecam soki - smaczne, wielosmakowe, wiele róznyh warzych i owoców. I co najważniejsze- schudłam prawie 4kg!! polecam! a wzdęcia - odstawienie mlecznych produktów!

    maj 14, 2020

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie