Zdrowa dieta na jesień

Zdrowa dieta na jesień

Szczupła i szczęśliwa na jesień!

Gdy temperatura na zewnątrz jest coraz niższa, organizm domaga się więcej kilokalorii. Jak więc zapewnić sobie zdrowie i szczupłą sylwetkę w okresie jesienno-zimowym? Nasz dieta powinna bazować przede wszystkim na produktach wzmacniających odporność.

Warto więc zwrócić uwagę na to co jemy i czy w naszym codziennym jadłospisie znajdują się produkty bogate w witaminy i składniki mineralne, które są niezbędne do utrzymania nie tylko dobrego zdrowia ale i samopoczucia.

Śniadanie

Powinno być najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia, ponieważ to co zjemy w pierwszym posiłku będzie rzutować na nasze samopoczucie i nastrój przez całą dobę. Ze względu na niskie temperatury na zewnątrz, posiłek powinien być ciepły. Świetnie sprawdzi się na przykład owsianka na mleku roślinnym z orzechami i owocami sezonowymi. Dostarczy nam nie tylko witamin i minerałów ale także energii w postaci złożonych węglowodanów, dobrych tłuszczy i sycącego białka.

Produkty sezonowe

Z jakim warzywem kojarzy Wam się jesień? Oczywiście z dynią! Jest ona nie tylko smaczna ale również posiada wiele cennych właściwości prozdrowotnych. Ceniona jest również za swoją niską kaloryczność oraz beta-karoten, czyli barwnik roślinny o właściwościach leczniczych. Beta-karoten należy do karotenoidów i jest przeciwutleniaczem, który hamuje szkodliwe procesy oksydacyjne. Pestki dyni są bogate w tryptofan, czyli aminokwas, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jego niedobór objawia się spadkami energii oraz nastroju.

Oprócz dyni do swojego jesiennego jadłospisu warto wprowadzić warzywa korzeniowe, takie jak por, marchew, seler. Kolejnym bardzo wartościowym produktem jest kasza jaglana, która cechuje właściwościami przeciwzapalnymi. Nie należy zapominać o witaminie C, która jest nie tylko przeciwutleniaczem, ale również pomaga walczyć z przeziębieniem i jesienną chandrą. Jej źródłem będą głównie brokuły, pomidory i kiszonki.

Naturalne probiotyki

Znaczący wpływ na odporność i samopoczucie mają probiotyki, czyli bakterie przywracające równowagę flory bakteryjnej. Jelita stanowią bardzo ważną część układu odpornościowego, dlatego należy o nie dbać. Dlaczego są związane z układem odpornościowym? Ponieważ, w nich znajduje się bowiem najwięcej limfocytów, które chronią organizm przed różnymi patogenami. Dodatkowo zawierają kwas mlekowy, którego funkcją jest wspomagania trawienia i ułatwiania wchłaniania np. witamin. Dołożenie do codziennej diety produktów zawierających naturalne probiotyki, to jeden z lepszych sposobów na zapewnienie sobie zdrowych jelit i wzmocnienie odporności. Do najlepszych źródeł bakterii probiotycznych zaliczamy m.in.: sfermentowany nabiał, jogurty, kiszonki i kombuchę. Kiszonki dodatkowo pozytywny wpływ na nasz wygląd, ponieważ zawarty w nich wcześniej wspomniany kwas mlekowy, działa korzystnie na wygląd naszej skóry, wzmacnia włosy i paznokcie.

Witamina B6, magnez i wapń

To one wpływają na nasze samopoczucie. Nie zapomnijmy do codziennego jadłospisu dorzucić dania bogate w witaminę B6 i minerały, takie jak magnez czy wapń. Są nimi między innymi produkty bogate w białko np. chude ryby, drób czy wołowina, a także kasze, ciemne pieczywo, warzywa, kiełki, przetwory mleczne i produkty zbożowe. Czym doprawiać dania? Ostrymi przyprawami np. chili i czosnkiem, które mają działanie rozgrzewające i oczywiście antybakteryjne.

Pamiętajcie aby pić soki regularnie! Smacznego!

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie