Jak przestać jeść słodycze?

Jak przestać jeść słodycze?

Słodycze to ogromny problem wielu osób. Są smaczne, poprawiają humor i łatwo je kupić w praktycznie każdym sklepie. Niestety jako pokarm są zupełnie bezwartościowe, zawierają dużo cukrów, tłuszczów typu trans oraz konserwantów. Ich całkowite wyeliminowanie nie jest jednak konieczne ale dla zachowania zdrowia należy ograniczyć ich ilość. Aby to zrobić, warto się zastanowić jaką rolę słodycze pełnią w Naszym życiu i co należy zrobić, aby zacząć kontrolować to ile ich spożywamy.

Głód emocjonalny

Dlaczego tak często jemy słodycze? W grę może wchodzić zjawisko zwane „głodem emocjonalnym”, polega na tym, że podczas stresu lub nieprzyjemnej sytuacji batonik czy czekoladowy cukierek przynosi uczucie ulgi - likwiduje napięcie emocjonalne i fizyczne. Dzieje się tak, ponieważ połączenie cukru i tłuszczu (np. w czekoladzie) sprawia, że nasz mózg dostaje przysłowiowego „kopa” energetycznego i zaczyna wydzielać endorfiny, czyli hormony szczęścia. Jest to jednak uczucie chwilowe i za jakiś czas znowu czujemy napięcie i rozdrażnienie.

Nastrój = jedzenie

Kolejnym przykładem, przez który spożywamy zbyt dużą ilość słodkości jest połączenie nastroju z jedzeniem. Słodkie ciasteczka u babci mogą kojarzyć Ci się ze spokojem i relaksem – dlatego gdy tylko widzisz ciasteczka od razu przypisujesz im funkcję uspokajającą i antystresową. Podobnym przykładem może być jedzenie słodyczy podczas oglądania filmów = to sygnał dla mózgu na włączenie stanu odpoczywania i relaksu po ciężkim dniu pracy.

Zamienniki słodyczy

Jeżeli lubimy słodki smak to nie musimy od razu z niego rezygnować, dlatego bardzo ważne jest znalezienie zdrowych zamienników. Istnieje mnóstwo przepisów, w których zamieniamy mąkę pszenną na pełnoziarnistą, owsianą, kokosową czy gryczaną, a cukier na ksylitol, erytrytol czy miód. Wystarczy dokonywać świadomych wyborów.

Świetnym rozwiązaniem są soki na bazie naturalnych warzyw i owoców. Cukier w nich występujący jest naturalny. Ważnym jest aby soki były bez konserwantów, dodatków cukru i innych "ulepszaczy" smaków. Przykładem takich zdrowych soków są soki coldpress Nuja.

Batonika można zamienić na przekąskę w postaci suszonych owoców a orzeszki w karmelu na zwykłe orzechy. Mimo, że często kaloryczność zdrowej przekąski jest bliska kaloryczności niezdrowego batona, to wartość odżywcza i walory zdrowotne nieprzetworzonej żywności będą dużo większe i lepiej tolerowane przez organizm.

Jakiego podejścia unikać?

Najgorsze jest podejście zero-jedynkowe, czyli tzw. „wszystko albo nic”. Rezygnując ze wszystkich słodkości w bardzo krótkim czasie możecie popaść w pułapkę. Najczęściej osoby o takim podejściu po długim okresie restrykcji „rzucają się” na zakazane produkty. To może prowadzić do wyrzutów sumienia, poczucia winy i zaburzeń odżywiania. Nie ma sensu kategoryzować dane produkty jako ZAKAZANE czy NIEZDROWE. Ważne jest to, aby wszystko robić z umiarem i od czasu do czasu pozwolić sobie nie małe grzeszki.

To jak skutecznie unikać?

Proponujemy pracę z dzienniczkiem żywieniowym, w którym należy zapisywać swoje posiłki, czas oraz miejsce spożycia oraz emocje, które wtedy towarzyszą. Dzięki temu łatwo wywnioskować jakie czynniki mają wpływ na to, że sięgamy po słodycze. Analogicznie warto zapisywać sytuacje w których udaje się ze słodyczy zrezygnować i powtarzać to konsekwentnie podczas każdej pokusy. Najważniejsza jest zasada małych kroków i to, aby mierzyć swoje cele na aktualne zasoby.

Pamiętajcie aby pić soki regularnie!

Smacznego!

4komentarzy

  • Avatar
    Iwona

    ahhh walcze ze slodyczami od wielu miesiecy...moze faktycznie trzeba przestawic sie na owoce

    sty 30, 2020
  • Avatar
    pati

    pychota! zamawiajcie i testujcie - najlepsze soki coldpress na rynku! mega smak!

    lut 4, 2020
    • Avatar
      Monika

      Pati, jaki zestaw zamawialas?

      lut 6, 2020
  • Avatar
    Basia

    oj chyba nie tylko ja walcze ze slodyczami - codziennie musze cos zlapac bo inaczej choruje....zamowie ta 3 dniowa z salatka i zobaczymy - jestem dobrej mysli :)

    lut 7, 2020

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie